Autorijschool ANWB Dave van Haaften: slechte ervaring

Gepubliceerd op 25 september 2021 om 22:14

Zoek je een autorijschool in de buurt van Roosendaal en Bergen op Zoom, kies dan NIET voor ANWB Dave van Haaften. Aan de kwaliteit van de rij-instructeur lag het zeker niet, maar verder is het een bron van ergernis gebleken.

 

Waarom heb ik gekozen voor autorijschool ANWB Dave van Haaften?

 
Mijn oudste zoon heeft zijn rijbewijs in 1 keer gehaald, met 24 lessen. In het begin kon hij 3 keer per week les hebben, waardoor hij binnen 4 maanden zijn rijbewijs had. Niets op aan te merken dus. De betreffende rijschoolhouder kreeg het echter zo druk, dat ik hoorde van mensen die maar om de 2 of 3 weken les hadden. Met die 4 maanden in mijn achterhoofd, leek me dat voor mijn jongste zoon niet zo'n goed idee. Rijlessen volgen is best leuk, maar het moet allemaal niet te lang duren.
 
Dus ik ben gaan zoeken en kwam bij autorijschool ANWB Dave van Haaften terecht. Zij hebben een goed slagingspercentage en zeg nou zelf, ANWB klinkt toch best betrouwbaar. Ik moet dan toch altijd meteen aan Brigitte Kaandorp en het ANWB-echtpaar denken.
 

"Het slagingspercentage is goed: 59% van de 335 geëxamineerden is in 1 keer geslaagd."

 

Wat is er goed aan deze rijschool?

 
De rij-instructeur was erg goed. Het systeem dat gebruikt wordt ook. Je krijgt punten voor alle verrichtingen die je doet en je kunt duidelijk de progressie zien via de app of online. Wat ook goed is, is dat de lessen meteen bij de start allemaal ingepland worden. Op deze manier krijg je geen grote tussenpozen tussen de lessen. Bij de keuze voor de rij-instructeur wordt ook gekeken welke qua werktijden het beste past bij de beschikbaarheid van de cursist. Daar is goed over nagedacht.
 
Het plannen van de lessen gebeurt door de medewerkers op kantoor en niet door de rij-instructeur zelf. Die kan zich dus helemaal richten op de rijvaardigheden van de cursist.
 
De rijlessen vinden vooral plaats in blokken van 2 uur. Dat is best lang, maar daardoor gaat het ook wel extra snel. 
 

 

Wat is er niet goed aan deze rijschool?

 
Het plannen van de lessen door de mensen op kantoor is op zich een goed idee, mits de mensen op kantoor ook goed bereikbaar zijn. Helaas was dat dus niet zo. Ik neem aan dat de meeste cursisten 17/18 jaar zijn en dus op school zitten. Zij moeten dan tussen hun lessen door bellen met het kantoor van de rijschool en dan wordt er vervolgens niet opgenomen. Als je ze na twee dagen regelmatig proberen eindelijk te pakken krijgt, zeggen ze doodleuk dat je te laat afgemeld hebt en dus een factuur krijgt. Daarnaast plannen ze gewoon lessen in doordeweeks om 11:30 of 14:00. Tijden waarop de meeste scholieren toch gewoon op school zitten. Als je vervolgens zo'n les wil verzetten, kost dat wel heel veel moeite.
 
Deze rijschool is niet de goedkoopste. Tijdens een eerste proefles bepalen ze hoeveel lessen je nodig zult hebben: 40 dus. Hun grootste pakket. Met de 24 lessen van mijn oudste in mijn achterhoofd, probeerde ik een pakket van 25 lessen te krijgen. Maar daar doen ze niet aan. Ze vertelden letterlijk dat bijna nooit iemand met minder dan 40 lessen voor de eerste keer slaagt. Nou, ik weet zo al 5 voorbeelden van mensen die dat onlangs wel gedaan hebben. Maar goed, met veel pijn en moeite kon ik een contract voor 30 lessen afsluiten voor ruim EUR 1.900,-. En dat is dan nog zonder theorie cursus en examen, want die moest ik zelf regelen.
 
En dan nu wat ik het ergste vind aan het hele rijschool verhaal. In juni werd ongevraagd de 31e les gepland op 1 september (3 maanden vooruit!) en daarvoor kreeg ik per ommegaande een factuur. Ik heb meteen gereageerd en gemeld dat we die les niet wensten en dat dus ook de factuur gestorneerd moest worden. Geen reactie. Daarna nog een keer gebeld en nog een keer gemaild. Vervolgens is het ons via de rij-instructeur gelukt om de les te annuleren en ook niet meer opnieuw in te plannen. Maar de aanmaningen voor de factuur bleven komen. Vervolgens kwam er nog een factuur bij omdat mijn zoon een les wilde verzetten 4 dagen voordat de les zou plaatsvinden. Ik heb meteen weer een mail gestuurd dat ik die factuur niet accepteerde. Maar weer geen reactie.
Tot de dag voor het examen. Toen werd ik opeens gebeld met de mededeling dat er nog 2 openstaande facturen waren en dat ik die eerst moest betalen, wilde mijn zoon nog examen kunnen doen de volgende dag. Nou ja, nu was er opeens wel een reactie en wat voor 1. Na veel telefoontjes en tussenkomst van de directeur, kreeg ik toch gelijk en werden de facturen verscheurd. Maar verder geen excuses of zo.
 

Conclusie

 

Het slagingspercentage is goed, maar ik weet ook hoe dat komt. Ze smeren iedereen een zo hoog mogelijk aantal lessen aan en proberen dat tussentijds nog op te hogen door zoveel mogelijk lessen te plannen (zonder naar de gewenste tijdstippen te kijken). De klantvriendelijkheid is erg ver te zoeken.

Maar ik wil nog wel even opmerken dat de rij-instructeur erg goed is en dat hij natuurlijk helemaal niks aan deze werkwijze kan doen. Het is alleen jammer dat hij voor zo'n soort organisatie werkt.

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.