Het aankoopproces van ons appartement in Spanje

Gepubliceerd op 18 juni 2023 om 15:13

Het begint met een idee ...

Dat wij ooit een tweede huis in Spanje wilden, weten we al heel lang. Dus af en toe bekeek ik eens wat op internet. Aan de Costa Brava, de Costa Blanca en ook de Costa del Sol. Het werd nooit echt concreet. Tot ik aan de Costa del Sol wel hele mooie nieuwbouwprojecten zag. En geheel toevallig hadden wij een weekje Puerto Banus gepland in de herfstvakantie van 2021. Dus waarom daar niet alvast eens rondkijken?

 

Via Idealista en Kyero vroeg ik her en der wat informatie op. Niet wetende dat je vervolgens belaagd wordt onder mails en telefoontjes van makelaars. Blijkt dat het in Spanje anders werkt dan in Nederland.

Van idee tot optie...

In Nederland is het min of meer gebruikelijk dat je een makelaar in de hand neemt als je je huis wil verkopen. De makelaar zet het huis te koop, doet de bezichtigingen en regelt daarna ook het (voorlopig) koopcontract. Daarvoor krijgt hij een percentage van de verkoopprijs, vooraf met de verkoper afgesproken.

 

In Spanje kun 1 of meerdere makelaars zoeken om je huis te verkopen. En als je een huis zoekt, zit je min of meer aan 1 makelaar vast. Die makelaar rijdt je langs de bestaande huizen die te koop staan of langs nieuwbouwprojecten die in diverse stadia van bouw zijn. Als er iets leuks bij zit, doe je een bod of je neemt een optie op een nieuwbouw huis of appartement. Daarna zit de taak van de makelaar er op. Hij krijgt een commissie van de verkoper en kan weer andere mensen gaan rondrijden.

Een advocaat regelt het papierwerk

Nadat het bod is geaccepteerd of de optie is vastgelegd, neem je een advocaat in de hand die het papierwerk regelt. Eerst een voorlopig koopcontract en dan een definitief koopcontract. Het is erg handig als je een volmacht tekent opgesteld door een notaris in Nederland. Met deze volmacht geef je de Spaanse advocaat toestemming om namens jou bij de notaris de koopovereenkomst te sluiten. Daarnaast kan de advocaat ook namens jou energiecontracten, internet, water enz regelen. En een vergunning om te verhuren en inschrijving in het kadaster. Dat kan allemaal door de advocaat geregeld worden. Vanzelfsprekend krijgt de advocaat hiervoor een vergoeding, uitgedrukt in een percentage van de koopprijs.

Overdracht bij de notaris

De overdracht gebeurt, net als in Nederland, bij de notaris. De betaling van de aankoopsom gebeurt vaak nog d.m.v. een cheque. Maar dat vind ik zelf niet zo handig. Aangezien wij zelf al goed contact hadden met de verkoper, heb ik kunnen regelen dat ik het geld rechtstreeks naar het IBAN nummer van de verkoper kon storten. Dus niet, net als in Nederland, naar de notaris.

 

Daarna wordt op het kantoor van de notaris de koopakte opgemaakt, voorgelezen en ondertekend en de sleutels worden overhandigd. Daarna ben je de officiële eigenaar van een tweede huis of appartement in Spanje. 

En dit is het resultaat (waar we erg blij mee zijn):

Handige websites:

  • Nederlandse makelaar aan meerdere Costa's in Spanje
  • Beurs met alle informatie over een tweede huis kopen
  • Spaanse Funda

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.